Rapporto pedagogico ed egemonia
.pdf

Come citare

Baldacci, M. (2023). Rapporto pedagogico ed egemonia. ——— Materialismo Storico ——— Rivista Di Filosofia, Storia E Scienze Umane, 13(2), 10–23. https://doi.org/10.14276/2531-9582.3655

Abstract

The essay examines the notion of the pedagogical relationship in Gramsci’s Prison Notebooks. In this regard, the thesis is presented that the expression «Every relationship of “hegemony” is necessarily a pedagogical relationship» is to be understood metaphorically. In this way, in fact, the pedagogical relationship is freed from metaphysical conceptions to acquire a historical and concrete character. Moreover, the possibility of a dynamic and progressive approach to this relationship is linked to the notion of philosophy of praxis.

Hegemony; Pedagogical Relationship; Metaphor; Philosophy of Praxis.

https://doi.org/10.14276/2531-9582.3655
.pdf

L'opera è pubblicata sotto Licenza Creative Commons - Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.

Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione